zavřít
Jan Amos Komenský

pedagog a spisovatel, teolog, filosof

Narození:
28. 3. 1592 , Nivnice, Česko
Úmrtí:
15. 11. 1670  ve věku 78 let,  Amsterdam, Holandsko  †
Znamení:
beran  
Výška:
přidej výšku
Hodnotit:
Líbí Nelíbí

1443 se líbí, 367 se nelíbí

ODEBÍRAT NOVINKY O TÉTO OSOBNOSTI

Největší spisovatel pobělohorské emigrace a poslední biskup jednoty bratrské se narodil v roce 1592 v Nivnici u Uherského Brodu na jihovýchodní Moravě. Pocházel z českobratrské rodiny a jeho otec z obce Komny /odtud Komenský/. Jan Amos studoval v Německu V Hiedelbergu a při studiích si všímal rozmachu vědy jiných národů. Rozhodl se vytvořit českou národní vědu, aby i jeho vlast v tomto oboru pokročila. Jeho plány ale přerušila bělohorská bitva.Aź do dospělosti užíval jméno Segéš. Po smrti rodičů byl mladý Komenský ponechán sám sobě, poručníci se o něj nestarali. V době svých studií se rozhodl vytvořit velký slovník (Poklad jazyka českého) a encyklopedii (Divadlo veškerenstva věcí) - obě díla zůstala nedokončena. V roce 1621 byl nucen opustit vlast se svou ženou i dětmi. Při útěku před španělskou armádou, poztrácel část rukopisů a přišel o celou knihovnu. Jeho žena se nakazila morem, který byl v té době rozšířen v Přerově a zemřela. Poté se Amos stěhoval na různá místa, ke svým českobratrským šlechtickým přátelům. Naposled pobýval v Bílé Třemešné v Podkrkonoší. Byl zoufalý z osobních nezdarů i z národní tragédie. Hledal útěchu ve víře. Rok 1628 přinesl tvrdé stíhání nekatolíků, proto Komenský odcestoval do polského Lešna. Toto město bylo azylem pro členy jednoty bratrské. Anglická parlament pozval Komenského do Anglie, aby zde vytvořil akademii věd, jejímž cílem mělo být šíření jednotného vzdělání a jednotného jazyka po celém světě. Dalším místem, které Komenský navštívil bylo Švédsko a ve Východním Prusku se usadil na delší dobu. Neopouštěla ho víra v to, že se vyhnanci jedou vrátí zpět do vlasti. Po tom, co se opět vrátil do Lešna, zemřela mu druhá žena. V roce 1648 jeho víra v návrat emigrantů do Čech, vzala za své, když nastal vestfálský mír / byla jím zakončena třicetiletá válka/. Zklamaný Komenský se s národem rozloučil, ale nepřestával věřit v lepší budoucnost českého a moravského národa. V době Švédsko- polské války se ocitlo Lešno v plamenech a Komenský tím přišel o všechen svůj majetek a velkou část svých rukopisů. Největší ztrátou bylo zničení slovníku Poklad českého jazyka a také spisů, ve kterých Komenský spojoval všechny vědní obory. V roce 1656 Komenský z Lešna odešel a usadil se u přátel v Amsterodamu. Byl slavný a uznávaný. Ve Švédsku v Holandsku i v Uhrách, procházely školy reformou podle jeho zásad. Představitelé Harvardské univerzity v Americe chtěli poznat učení Komenského a pozvali ho na návštěvu. Do náboženských i filozofických spisů Komenského jsou vepsány jeho osobní i společenské rozpory a boj víry s rozumem. Komenský se snaží nalézt pevné životní jistoty a snaží se spojit umění s vědou a víru s naukou. Jan Amos Komenský zemřel 15.11.1670. I přesto, že zažil odloučení od vlasti, ztrátu svých žen a utrpení třicetileté války, nepřestal ani ve stáří věřit v lepší budoucnost. Je pohřben v Naardenu - jeho památník je pod ochranou České republiky. Díla Jana Amose Komenského: Labyrint světa a ráj srdce /1631/ - skladba, ve které Komenský využil svých zážitků z cest. Poutník / Komenský/ putuje světem a hledá pro sebe vhodnou práci. Jeho společníkem na cestě je Všezvěd Všudybud. Ten ho nabádá, aby se spokojil se vším, co spatří. Radí mu, aby nic nekritizoval, že si tím ušetří nejednu nepříjemnost. Další, kdo se k nim připojil je Mámení, které poutníkovi nasadí brýle, zkreslující pohled na svět. Poutník ale nepodlehne. Společně vstupují do města, které se doslova hemží lidmi. Každý pospíchá za svou prací, ale každá jejich práce je podvod. Lidé chodí s maskami na obličeji a často je mění. Jsou ovládáni touhou po snadném bohatství, po dobrém postavení ve společnosti a po životě bez starostí. Poutník přichází na to, že všude panuje podvod. Je zoufalý z toho, v jakém stavu se společnost nachází. Chce odsud pryč. Nakonec se uzavírá do sebe a do své samoty. Centrum securitatis / Hlubina bezpečnosti , 1633/ -filozoficko náboženské pojednání. Velká didaktika / Didactica magna, 1657/ -pedagogická práce, která je přeložena do všech evropských jazyků. Snaží se o to, aby se stal z pedagogiky vědní obor a aby byly přesně určeny zákony výchovy. Komenský se zde snaží vysvětlit, že škola se má stát důležitou pro každého jedince a výchova je podle něj nutná k důstojnému lidskému životu. Pro Komenského je důležitý nikoli učitel, ale žák. Přesně vymezil, v jakém věku má kdo dítě vychovávat / rodiče, školka, národní škola atd./. Informatorium školy mateřské /1630/ -kniha pro matky a chůvy. Zde Komenský zdůrazňuje důležitost předškolní výchovy. Dveře jazyků otevřené / 1631 latinsky, 1633 česky/ - učebnice Svět v obrazech / Orbis sensualium pictus, 1658/ -nejznámější Komenského kniha. Původně učebnice latiny, později vzor pro všechny jazykové učebnice. Linguarum methodus novissima /Nejnovější metoda jazyků, 1649/ -návod k vyučování jazyků. Schola ludus / Škola na jevišti, 1654/ -soubor her, které měly u žáků prohloubit znalost latiny. Komenský poukazuje na nutnost názorového učení za použití příkladů, na postup vyučování od jednoduchého k složitějšímu. Vzdělání má být podle něj přístupné všem, bez rozdílu sociálního původu a pohlaví. Samozřejmostí je pro něj vyučování zdarma. Plán vševědy /1643/ -Komenského dílo propagující názor, že rozšíření vzdělanosti zlepší společenské nesrovnalosti. Angelu pacis / Anděl míru, 1667/ - práce směřující k porozumění mezi národy. Seznam děl: Labyrint světa a ráj srdce /1631/, Centrum securitatis / Hlubina bezpečnosti, 1633/, Velká didaktika /Didactica magna, 1657/, Informatorium školy mateřské /1630/, Dveře jazyků otevřené / 1631 latinsky 1633 česky/, Svět v obrazech / Orbis sensualium pictus, 1658/, Linguarum methodus novissima /Nejnovější metoda jazyků, 1658/,Schola ludus / Škola na jevišti, 1654/, Plán vševědy /1643/, Angelu pacis / Anděl míru, 1667/ Kšaft umírající jednoty bratrské …zobrazit celý životopis

Upravit životopis

Životopis

Největší spisovatel pobělohorské emigrace a poslední biskup jednoty bratrské se narodil v roce 1592 v Nivnici u Uherského Brodu na jihovýchodní Moravě.

Pocházel z českobratrské rodiny a jeho otec z obce Komny /odtud Komenský/. Jan Amos studoval v Německu V Hiedelbergu a při studiích si všímal rozmachu vědy jiných národů. Rozhodl se vytvořit českou národní vědu, aby i jeho vlast v tomto oboru pokročila. Jeho plány ale přerušila bělohorská bitva.Aź do dospělosti užíval jméno Segéš. Po smrti rodičů byl mladý Komenský ponechán sám sobě, poručníci se o něj nestarali.

V době svých studií se rozhodl vytvořit velký slovník (Poklad jazyka českého) a encyklopedii (Divadlo veškerenstva věcí) - obě díla zůstala nedokončena.
V roce 1621 byl nucen opustit vlast se svou ženou i dětmi. Při útěku před španělskou armádou, poztrácel část rukopisů a přišel o celou knihovnu. Jeho žena se nakazila morem, který byl v té době rozšířen v Přerově a zemřela. Poté se Amos stěhoval na různá místa, ke svým českobratrským šlechtickým přátelům. Naposled pobýval v Bílé Třemešné v Podkrkonoší. Byl zoufalý z osobních nezdarů i z národní tragédie. Hledal útěchu ve víře.

Rok 1628 přinesl tvrdé stíhání nekatolíků, proto Komenský odcestoval do polského Lešna. Toto město bylo azylem pro členy jednoty bratrské.

Anglická parlament pozval Komenského do Anglie, aby zde vytvořil akademii věd, jejímž cílem mělo být šíření jednotného vzdělání a jednotného jazyka po celém světě.

Dalším místem, které Komenský navštívil bylo Švédsko a ve Východním Prusku se usadil na delší dobu. Neopouštěla ho víra v to, že se vyhnanci jedou vrátí zpět do vlasti. Po tom, co se opět vrátil do Lešna, zemřela mu druhá žena.

V roce 1648 jeho víra v návrat emigrantů do Čech, vzala za své, když nastal vestfálský mír / byla jím zakončena třicetiletá válka/. Zklamaný Komenský se s národem rozloučil, ale nepřestával věřit v lepší budoucnost českého a moravského národa.

V době Švédsko- polské války se ocitlo Lešno v plamenech a Komenský tím přišel o všechen svůj majetek a velkou část svých rukopisů. Největší ztrátou bylo zničení slovníku Poklad českého jazyka a také spisů, ve kterých Komenský spojoval všechny vědní obory.

V roce 1656 Komenský z Lešna odešel a usadil se u přátel v Amsterodamu. Byl slavný a uznávaný. Ve Švédsku v Holandsku i v Uhrách, procházely školy reformou podle jeho zásad. Představitelé Harvardské univerzity v Americe chtěli poznat učení Komenského a pozvali ho na návštěvu.

Do náboženských i filozofických spisů Komenského jsou vepsány jeho osobní i společenské rozpory a boj víry s rozumem. Komenský se snaží nalézt pevné životní jistoty a snaží se spojit umění s vědou a víru s naukou.

Jan Amos Komenský zemřel 15.11.1670. I přesto, že zažil odloučení od vlasti, ztrátu svých žen a utrpení třicetileté války, nepřestal ani ve stáří věřit v lepší budoucnost. Je pohřben v Naardenu - jeho památník je pod ochranou České republiky.

Díla Jana Amose Komenského:

Labyrint světa a ráj srdce /1631/ - skladba, ve které Komenský využil svých zážitků z cest. Poutník / Komenský/ putuje světem a hledá pro sebe vhodnou práci. Jeho společníkem na cestě je Všezvěd Všudybud. Ten ho nabádá, aby se spokojil se vším, co spatří. Radí mu, aby nic nekritizoval, že si tím ušetří nejednu nepříjemnost. Další, kdo se k nim připojil je Mámení, které poutníkovi nasadí brýle, zkreslující pohled na svět. Poutník ale nepodlehne. Společně vstupují do města, které se doslova hemží lidmi. Každý pospíchá za svou prací, ale každá jejich práce je podvod. Lidé chodí s maskami na obličeji a často je mění. Jsou ovládáni touhou po snadném bohatství, po dobrém postavení ve společnosti a po životě bez starostí. Poutník přichází na to, že všude panuje podvod. Je zoufalý z toho, v jakém stavu se společnost nachází. Chce odsud pryč. Nakonec se uzavírá do sebe a do své samoty.

Centrum securitatis / Hlubina bezpečnosti , 1633/ -filozoficko náboženské pojednání.
Velká didaktika / Didactica magna, 1657/ -pedagogická práce, která je přeložena do všech evropských jazyků. Snaží se o to, aby se stal z pedagogiky vědní obor a aby byly přesně určeny zákony výchovy. Komenský se zde snaží vysvětlit, že škola se má stát důležitou pro každého jedince a výchova je podle něj nutná k důstojnému lidskému životu. Pro Komenského je důležitý nikoli učitel, ale žák. Přesně vymezil, v jakém věku má kdo dítě vychovávat / rodiče, školka, národní škola atd./.

Informatorium školy mateřské /1630/ -kniha pro matky a chůvy. Zde Komenský zdůrazňuje důležitost předškolní výchovy.

Dveře jazyků otevřené / 1631 latinsky, 1633 česky/ - učebnice

Svět v obrazech / Orbis sensualium pictus, 1658/ -nejznámější Komenského kniha. Původně učebnice latiny, později vzor pro všechny jazykové učebnice.

Linguarum methodus novissima /Nejnovější metoda jazyků, 1649/ -návod k vyučování jazyků.

Schola ludus / Škola na jevišti, 1654/ -soubor her, které měly u žáků prohloubit znalost latiny. Komenský poukazuje na nutnost názorového učení za použití příkladů, na postup vyučování od jednoduchého k složitějšímu. Vzdělání má být podle něj přístupné všem, bez rozdílu sociálního původu a pohlaví. Samozřejmostí je pro něj vyučování zdarma.

Plán vševědy /1643/ -Komenského dílo propagující názor, že rozšíření vzdělanosti zlepší společenské nesrovnalosti.

Angelu pacis / Anděl míru, 1667/ - práce směřující k porozumění mezi národy.

Seznam děl:
Labyrint světa a ráj srdce /1631/, Centrum securitatis / Hlubina bezpečnosti, 1633/, Velká didaktika /Didactica magna, 1657/, Informatorium školy mateřské /1630/, Dveře jazyků otevřené / 1631 latinsky 1633 česky/, Svět v obrazech / Orbis sensualium pictus, 1658/, Linguarum methodus novissima /Nejnovější metoda jazyků, 1658/,Schola ludus / Škola na jevišti, 1654/, Plán vševědy /1643/, Angelu pacis / Anděl míru, 1667/ Kšaft umírající jednoty bratrské

Jan Amos Komenský v našich článcích

  • Kundera je jen třetiřadý přežvaňovávatel, říká Martin C. Putna

    Kundera je jen třetiřadý přežvaňovávatel, říká Martin C. Putna

    6. 1. 2019 20:24 Kam až česká kulturní paměť sahá, jsme součástí světa spíše západního, tedy latinského, říká v rozhovoru pro Tiscali.cz literární historik Martin C. Putna. Hovoří také o úloze českých zemí v době destrukce demokracie, o "české duchovní říši", vzešlé z reformace, či - velmi kriticky - o pražském jaru.… více

  • Barokní svět Václava Hollara: Grafik, který sloužil králi, ale zemřel chudý

    Barokní svět Václava Hollara: Grafik, který sloužil králi, ale zemřel chudý

    17. 11. 2017 20:11 Václav Hollar neboli Wenceslaus Hollar Bohemus zachytil na svých rytinách neklidné sedmnácté století s jeho módou, krajinami i tvářemi. Do díla jednoho z největších grafiků českého původu můžeme nahlédnout do konce letošního roku díky virtuální výstavě Řeč jehly a rydla připravené Památníkem národního písemnictví.… více

  • 10 nejžádanějších spisovatelů v předmaturitním období

    10 nejžádanějších spisovatelů v předmaturitním období

    23. 4. 2017 10:30 Přípravy studentů na maturitní zkoušky jsou v plném proudu. Zajímá vás, kteří spisovatelé je nejvíce zajímají a z kterých profilů čerpají informace pro své maturitní práce? Přečtěte si následující článek a dozvíte se to. Zároveň můžete v anketě dát hlas svému oblíbenému spisovateli.… více