![]() |
dramatik a scenárista
- Narození:
- 20. 11. 1923 , Lukov u Zlína
- Úmrtí:
- 29. 9. 2004 ve věku 80 let, Praha †
- Znamení:
- štír
- Výška:
- přidej výšku
- Hodnotit:
František Pavlíček byl dramatik, autor divadelních, televizních a rozhlasových her. František Pavlíček se narodil v Lukově u Zlína v rodině zedníka. Do gymnázia chodil v Holešově, potom pracoval jako lesní dělník v rodišti. Po 2. světové válce se zapsal na pražské Filozofické fakultě UK v oboru slovanské literatury a estetiky. Studia dokončil v roce 1952 doktorátem s disertací o obrozeneckém spisovateli a dramatikovi Život a dílo Simeona Karla Macháčka. Již jako student působil František Pavlíček jako dramaturg Čs. rozhlasu v Českých Budějovicích. Až do roku 1970 pracoval postupně v Čs. rozhlase v Praze, ve Filmovém studiu Barrandov a jako umělecký ředitel Divadla na Vinohradech. Odtud musel z politických důvodů oejít. Po roce 1970 nemohl František Pavlíček pracovat jinde než v dělnických zaměstnáních. Živil se skladnictvím, domovnictvím atd. Po podepsání Charty 77 byl František Pavlíček zatčen, vězněn a v roce 1978 odsouzen na sedmnáct měsíců s odkladem na tři roky. František Pavlíček tvořil po cizími jmény jako Helena Šimáčková, Miloň Čepelka, Alena Břízova. Publikoval v samizdatu a byl činný v disidentském hnutí. V roce 1990 se František Pavlíček stal ústředním ředitelem Čs. rozhlasu. Od roku 1992 se věnoval jen své tvorbě. Dílo Františka Pavlíčka: Celé Pavlíčkovo dílo je, kromě několika próz, naplněno desítkami divadelních, filmových a televizních adaptací a scénářů, většinou podle cizích předloh, vše převážně s jeho autorským podílem. Pavlíčkova dramata vycházejí z jasného filozofického základu a působí svou mravní naléhavostí ve smyslu humanismu. Próza: Čas jeřabin - 1970 Konec patriarchátu - 1992 Dramata: V prvním tvůrčím období napsal František Pavlíček několik her ve volné cyklu. Zabývají se problémem politické emigrace. Hodina silných hvězd - Chtěl bych se vrátit - 1956 - Labyrint srdce - 1958, původní název Černá vlajka - Zápas s andělem - 1961, pro aktuální vyostřenost a kritičnost byl z repertoáru Národního divadla stažen a teprve v upravené verzi uveden na scénu po dvou letech V dalším období autor přistupuje k zpracování cizích námětů. Po staru se krást nedá - 1966, podle Karla Čapka Nanebevzetí Sašky Krista - 1967, podle I. Babela Život skladatele Foltýna aneb Posedlost - 1969, podle K. Čapka Pro rozhlas upravil již od konce 40. let 20. století řadu dalších děl např. od K. Poláčka, K. M. Čapka - Choda, B. Němcové a A. Jiráska. Z cizích autorů to byli např. H. Ibsen, A.S. Puškin. Pro děti zpracovával díla H. Ch. Andersena nebo K. Čapka. Dávno, dávno již tomu - 1979, monodrama, pův. Zpráva o pohřbívání, vzniklo úpravou Šamberkova Jedenáctého přikázání a Maupassantovy povídky U Tellierů. Toto monodrama bylo napsáno pro Vlastu Chramostovou. Dílo je složené z pomyslných rozhovorů Boženy Němcové s umírajícím synem Hynkem, opatrnou kolegyní, nevěrným milencem, mužem a se sebou samou. Zpráva o třech pohřbech - Hynkově, Havlíčkově a Němcové - měla ukázat, jak se v Čechách s opatrnickým ohledem na danou situaci pohřbívají mimořádní lidé. Chvála prostopášnosti - 1990, hra čerpá z osudů Mikuláše Dačického z Hesova Zrcadlení - 1997 Tvorba pro děti: Bajaja - 1955 Slavík - 1957 Kníže Bruncvík - 1958 Tři zlaté vlasy děda Vševěda - 1958 Malá mořská víla - 1992 Scenáristická tvorba a spolupráce s režiséry na scénářích: Horoucí srdce - o Boženě Němcové Markéta Lazarová - podle V. Vančury Babička - podle Boženy Němcové, dva díly Tři oříšky pro Popelku Velké trápení - podle Heleny Šmahelové Televizní hry: Konec léta Ohnice Trhani - podle Jana Nerudy Usmívej se, lásko má - podle V. Vančury Muž v pozadí …zobrazit celý životopis
Životopis
František Pavlíček byl dramatik, autor divadelních, televizních a rozhlasových her.
František Pavlíček se narodil v Lukově u Zlína v rodině zedníka. Do gymnázia chodil v Holešově, potom pracoval jako lesní dělník v rodišti. Po 2. světové válce se zapsal na pražské Filozofické fakultě UK v oboru slovanské literatury a estetiky. Studia dokončil v roce 1952 doktorátem s disertací o obrozeneckém spisovateli a dramatikovi Život a dílo Simeona Karla Macháčka.
Již jako student působil František Pavlíček jako dramaturg Čs. rozhlasu v Českých Budějovicích. Až do roku 1970 pracoval postupně v Čs. rozhlase v Praze, ve Filmovém studiu Barrandov a jako umělecký ředitel Divadla na Vinohradech. Odtud musel z politických důvodů oejít.
Po roce 1970 nemohl František Pavlíček pracovat jinde než v dělnických zaměstnáních. Živil se skladnictvím, domovnictvím atd.
Po podepsání Charty 77 byl František Pavlíček zatčen, vězněn a v roce 1978 odsouzen na sedmnáct měsíců s odkladem na tři roky.
František Pavlíček tvořil po cizími jmény jako Helena Šimáčková, Miloň Čepelka, Alena Břízova. Publikoval v samizdatu a byl činný v disidentském hnutí.
V roce 1990 se František Pavlíček stal ústředním ředitelem Čs. rozhlasu. Od roku 1992 se věnoval jen své tvorbě.
Celé Pavlíčkovo dílo je, kromě několika próz, naplněno desítkami divadelních, filmových a televizních adaptací a scénářů, většinou podle cizích předloh, vše převážně s jeho autorským podílem. Pavlíčkova dramata vycházejí z jasného filozofického základu a působí svou mravní naléhavostí ve smyslu humanismu.
Próza:
Čas jeřabin - 1970
Konec patriarchátu - 1992
Dramata:
V prvním tvůrčím období napsal František Pavlíček několik her ve volné cyklu. Zabývají se problémem politické emigrace.
Hodina silných hvězd
- Chtěl bych se vrátit - 1956
- Labyrint srdce - 1958, původní název Černá vlajka
- Zápas s andělem - 1961, pro aktuální vyostřenost a kritičnost byl z repertoáru Národního divadla stažen
a teprve v upravené verzi uveden na scénu po dvou letech
V dalším období autor přistupuje k zpracování cizích námětů.
Po staru se krást nedá - 1966, podle Karla Čapka
Nanebevzetí Sašky Krista - 1967, podle I. Babela
Život skladatele Foltýna aneb Posedlost - 1969, podle K. Čapka
Pro rozhlas upravil již od konce 40. let 20. století řadu dalších děl např. od K. Poláčka, K. M. Čapka - Choda, B. Němcové a A. Jiráska. Z cizích autorů to byli např. H. Ibsen, A.S. Puškin. Pro děti zpracovával díla H. Ch. Andersena nebo K. Čapka.
Dávno, dávno již tomu - 1979, monodrama, pův. Zpráva o pohřbívání, vzniklo úpravou Šamberkova Jedenáctého přikázání a Maupassantovy povídky U Tellierů. Toto monodrama bylo napsáno pro Vlastu Chramostovou. Dílo je složené z pomyslných rozhovorů Boženy Němcové s umírajícím synem Hynkem, opatrnou kolegyní, nevěrným milencem, mužem a se sebou samou. Zpráva o třech pohřbech - Hynkově, Havlíčkově a Němcové - měla ukázat, jak se v Čechách s opatrnickým ohledem na danou situaci pohřbívají mimořádní lidé.
Chvála prostopášnosti - 1990, hra čerpá z osudů Mikuláše Dačického z Hesova
Zrcadlení - 1997
Tvorba pro děti:
Bajaja - 1955
Slavík - 1957
Kníže Bruncvík - 1958
Tři zlaté vlasy děda Vševěda - 1958
Malá mořská víla - 1992
Scenáristická tvorba a spolupráce s režiséry na scénářích:
Horoucí srdce - o Boženě Němcové
Markéta Lazarová - podle V. Vančury
Babička - podle Boženy Němcové, dva díly
Tři oříšky pro Popelku
Velké trápení - podle Heleny Šmahelové
Televizní hry:
Konec léta
Ohnice
Trhani - podle Jana Nerudy
Usmívej se, lásko má - podle V. Vančury
Muž v pozadí
Královský slib (2001)
Muž v pozadí (1995)
Tři oříšky pro Popelku (1973)
Babička (1971)
Princ Bajaja (1971)
Tony, tobě přeskočilo (1969)
Marketa Lazarová (1967)
Horoucí srdce (1963)
Peter und das Einmaleins mit der Sieben (1962)
Labyrint srdce (1961)
Mesícní kámen (1973)
-
Bude nová Popelka pro české diváky stejně magická, jako původní verze?
Kinotip.cz, 8. 12. 2021 Legenda české kinematografie a český národní poklad, pohádka Tři oříšky pro Popelku, se dočkala nového zpracování. Podle scénáře Františka Pavlíčka a Václava Vorlíčka vznikla zbrusu nová pohádka, která je nejen v České republice spjata s obdobím Vánoc. … více
-
Šokovaný Bublan zasáhl: Janouškův odposlech byl přepsán opačně
Parlamentnílisty.cz, 1. 4. 2012 Podle poslance a bývalého ministra vnitra Františka Bublana (ČSSD) byly zveřejněné přepisy nahrávek na Euro.cz obráceny. „To, co tam říká Janoušek, říká Pavlíček a naopak. Ono to trochu mění situaci a ta věc nyní nevypadá tak hrůzně, jak na první pohled byla,“ upozornil ParlamentníListy.cz Bublan v sobotu v poledne. Dvě hodiny poté si následně Euro rozhovor opravilo a to po přímém upozornění Bublana. … více
Poslední komentáře – František Pavlíček
| vstup do diskuze (celkem 0 příspěvků)