zavřít
Jan od Kříže

římskokatolický kněz

Narození:
24. 6. 1542 , Fontiveros
Úmrtí:
14. 12. 1591  ve věku 49 let,  Ubeda  †
Znamení:
rak  
Výška:
přidej výšku
Váha:
přidej váhu
Barva očí:
přidej barvu očí
Barva vlasů:
přidej barvu vlasů
Postava:
přidej postavu
Národnost:
přidej národnost
Rasa:
přidej rasu
Náboženství:
přidej náboženství
Velikost bot:
přidej velikost bot
Velikost oblečení:
přidej velikost oblečení
Hodnotit:
Líbí Nelíbí

1 se líbí, 0 se nelíbí

ODEBÍRAT NOVINKY O TÉTO OSOBNOSTI

Svatý Jan od Kříže (španělsky Juan de la Cruz), rodným jménem Juan de Yepes byl římskokatolický kněz (vysvěcen 1567), mnich řádu karmelitánů, jehož dílo představuje vrchol španělské křesťanské mystiky. V jednadvaceti letech vstoupil do karmelitánského řádu, kde přijal jméno Jan od sv. Matouše. Později se připojil k reformě karmelitánského řádu, kterou započala v její ženské větvi sv. Terezie od Ježíše (z Ávily) a byl vůbec prvním, kdo oblékl hábit reformovaného řádu, tzv. bosých karmelitánů a začal žít podle původní karmelitánském řehole v konventu v Duruelu (tehdy začíná důsledně používat jméno Jan od Kříže). Účastnil se zakládání reformovaných konventů a formoval mnichy a novice, kteří v těchto konventech žili. Postupně vzrůstalo napětí mezi „bosými“ a „obutými“ karmelitány, při němž došlo k násilí ze strany „obutých“ na hlavních představitelích reformy, zvl. Janu od Kříže. Po devět měsíců (prosinec 1578 až srpen 1579 byl držen ve vězení toledského konventu, kde také vznikly jeho nejznámější duchoví básně. Po útěku z vězení působil jako zpovědník karmelitánských mnišek (na žádost Teresie z Avily) a postupně jako převor několika domů, posléze jako představený reformovaných konventů v Andalusii. V posledním období svého života neměl žádné zvláštní poslání v rámci svého řádu. Již za jeho života se podařilo prosadit oddělení bosých karmelitánů od tzv. „obutých“, tedy těch, kdo se k reformě řádu nepřipojili. Nejprve byla vytvořena samostatná provincie bosých bratří v Kastilii, nakonec byl řád osamostatněn a roku 1593 získal svého vlastního generálního představeného. Za svatého byl prohlášen 27. prosince 1726, učitelem církve v roce 1926. V katolickém kalendáriu připadá jeho svátek na 14. prosinec. Dílo Jana od KřížePoezie - Český soubor Janových básní: Poezie sv. Jana od Kříže. Francl, G. [tr.]. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2003. - Temná noc - Duchovní píseň - Živý plamen lásky Teologie a mystika Stěžejní Janova teologická díla jsou vlastně komentářem k básním stejného jména, kromě Výstupu, který je pojat jako doplněk Temné noci. - Výstup na horu Karmel. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1999. - Temná noc. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1995. - Duchovní píseň. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000. - Živý plamen lásky. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001. Krátké spisy - Krátké spisy a korespondence. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1998. Jak číst Jana od Kříže Zájemci o dílo Jana od Kříže, dělají mnohdy chybu tím, že své studium začínají dvojicí knih Temná noc a Výstup na horu Karmel. Protože tyto knihy nejsou vůbec jednoduché na pochopení při prvním čtení, je obecně doporučováno začít své studium Krátkými spisy a korespondencí a pokračovat Duchovní písní, která obsahuje popis celé cesty lidské duše k Bohu. …zobrazit celý životopis

Upravit životopis

Životopis

Svatý Jan od Kříže (španělsky Juan de la Cruz), rodným jménem Juan de Yepes byl římskokatolický kněz (vysvěcen 1567), mnich řádu karmelitánů, jehož dílo představuje vrchol španělské křesťanské mystiky. V jednadvaceti letech vstoupil do karmelitánského řádu, kde přijal jméno Jan od sv. Matouše. Později se připojil k reformě karmelitánského řádu, kterou započala v její ženské větvi sv. Terezie od Ježíše (z Ávily) a byl vůbec prvním, kdo oblékl hábit reformovaného řádu, tzv. bosých karmelitánů a začal žít podle původní karmelitánském řehole v konventu v Duruelu (tehdy začíná důsledně používat jméno Jan od Kříže).

Účastnil se zakládání reformovaných konventů a formoval mnichy a novice, kteří v těchto konventech žili. Postupně vzrůstalo napětí mezi „bosými“ a „obutými“ karmelitány, při němž došlo k násilí ze strany „obutých“ na hlavních představitelích reformy, zvl. Janu od Kříže. Po devět měsíců (prosinec 1578 až srpen 1579 byl držen ve vězení toledského konventu, kde také vznikly jeho nejznámější duchoví básně. Po útěku z vězení působil jako zpovědník karmelitánských mnišek (na žádost Teresie z Avily) a postupně jako převor několika domů, posléze jako představený reformovaných konventů v Andalusii. V posledním období svého života neměl žádné zvláštní poslání v rámci svého řádu.

Již za jeho života se podařilo prosadit oddělení bosých karmelitánů od tzv. „obutých“, tedy těch, kdo se k reformě řádu nepřipojili. Nejprve byla vytvořena samostatná provincie bosých bratří v Kastilii, nakonec byl řád osamostatněn a roku 1593 získal svého vlastního generálního představeného.

Za svatého byl prohlášen 27. prosince 1726, učitelem církve v roce 1926. V katolickém kalendáriu připadá jeho svátek na 14. prosinec.

Dílo Jana od Kříže
Poezie
- Český soubor Janových básní: Poezie sv. Jana od Kříže. Francl, G. [tr.]. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2003.
- Temná noc
- Duchovní píseň
- Živý plamen lásky

Teologie a mystika
Stěžejní Janova teologická díla jsou vlastně komentářem k básním stejného jména, kromě Výstupu, který je pojat jako doplněk Temné noci.

- Výstup na horu Karmel. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1999.
- Temná noc. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1995.
- Duchovní píseň. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000.
- Živý plamen lásky. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2001.

Krátké spisy
- Krátké spisy a korespondence. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1998.

Jak číst Jana od Kříže
Zájemci o dílo Jana od Kříže, dělají mnohdy chybu tím, že své studium začínají dvojicí knih Temná noc a Výstup na horu Karmel. Protože tyto knihy nejsou vůbec jednoduché na pochopení při prvním čtení, je obecně doporučováno začít své studium Krátkými spisy a korespondencí a pokračovat Duchovní písní, která obsahuje popis celé cesty lidské duše k Bohu.