zavřít
Ivan Bukovčan

scénárista, dramatik, publicista

Narození:
15. 9. 1921 , Banská Bystrica, Československo
Úmrtí:
25. 5. 1975  ve věku 53 let,  Bratislava, Československo  †
Znamení:
panna  
Výška:
přidej výšku
Váha:
přidej váhu
Barva očí:
přidej barvu očí
Barva vlasů:
přidej barvu vlasů
Postava:
přidej postavu
Národnost:
přidej národnost
Rasa:
přidej rasu
Náboženství:
přidej náboženství
Velikost bot:
přidej velikost bot
Velikost oblečení:
přidej velikost oblečení
Hodnotit:
Líbí Nelíbí

2 se líbí, 1 se nelíbí

ODEBÍRAT NOVINKY O TÉTO OSOBNOSTI

Ivan Bukovčan byl slovenský publicista, dramatik a scenárista. Ivan Bukovčan vystudoval gymnázium v Prešově a poté v Praze. V letech 1940 – 1944 studoval na právnické fakultě v Bratislavě. V době středoškolských studií v Praze navštěvoval divadelní představení E. F. Buriana, Voskovce a Wericha, což ovlivnilo jeho vztah k divadlu a filmu. V letech 1945 – 47 byl novinářem, od roku 1948 až do konce života dramaturgem Slovenského filmu. Dramatická tvorba Ivana Bukovčana: První hra nese ještě známky schematismu a ideologické tendence 50. let: - Surovó drevo – insc. i knižně 1954, o životě rázovitých dřevorubců.- Diablova nevesta – insc. i knižně 1957, č. Ďáblova nevěsta – 1959, historická komedie situovaná do Trnavy 18. století o soudním procesu s dívkou obviněnou z čarodějnictví.- Hľadanie v oblakov – insc. 1960, knižně 1961, česky Hledání v oblacích – 1962. Autor zde zesměšňuje maloměšťáctví, pokrytectví a neduhy tehdejší socialistické morálky. V Bukovčanově tvorbě 60. let se stále více objevuje snaha zúčtovat s minulostí, zobrazit selhání jednotlivce a jeho mravní zodpovědnost za konání v minulosti. Využívá prostředky a postupy divadla absurdity, existencialisticky laděných her a vytváří charaktery psychologicky propracované. Hlavním tématem následujícího triptychu je problematika ztroskotání lidských ideálů a to, jak se člověk zachová v těžkých životních situacích:- Pštrosí večierok – insc. 1967, knižně 1968, česky Pštrosí večírek – 1969. Autor zobrazil pomaturitní setkání bývalých spolužáků. Kromě jiného narazili na otázku, jestli chtěli nebo měli možnost pomoci bývalému profesorovi, který byl v minuulosti opakovaně nespravedlně obviněn a vězněn. - Kým kohút nezaspieva – insc. 1969, knižně 1971, česky Než kohout zazpívá – 1970.Drama o rukojmích, vězněných německými fašisty v době SNP, z nichž má jeden pro záchranu ostatních zemřít. - Zažeň vlka! – insc. i knižně 1970 V některých hrách ze 70. let navazuje Bukovčan ještě na minulá témata: - Slučka pre dvoch alebo Domáca šibenica – insc. i knižně 1971, česky Oprátka pro dva aneb Domácí šibenice – 1972, tragická fraška Další dramata se již vyznačují žánrovou různorodostí:- Takmer božský omyl – 1971, česky Očitý svědek čili Téměř božský omyl – 1972, sci – fi námět, komedie.- Luigiho srdce alebo Poprava tupým mečom – insc. 1973, knižně 1974, postavy ve stylu americké buffonády.- Fatamorgána – insc. 1975, knižně 1978, autor se zamýšlí nad etickými a morálními aspekty vědecko – technického pokroku. Další dramata: - Prvý deň karnevalu - Sneh nad limbou Scénáře k filmům: - Medená veža – 1970 - Orlie pierko – 1971 - Stratená dolina – 1976 …zobrazit celý životopis

Upravit životopis

Životopis

Ivan Bukovčan byl slovenský publicista, dramatik a scenárista.

Ivan Bukovčan vystudoval gymnázium v Prešově a poté v Praze. V letech 1940 – 1944 studoval na právnické fakultě v Bratislavě. V době středoškolských studií v Praze navštěvoval divadelní představení E. F. Buriana, Voskovce a Wericha, což ovlivnilo jeho vztah k divadlu a filmu. V letech 1945 – 47 byl novinářem, od roku 1948 až do konce života dramaturgem Slovenského filmu.

Dramatická tvorba Ivana Bukovčana:
První hra nese ještě známky schematismu a ideologické tendence 50. let:

- Surovó drevo – insc. i knižně 1954, o životě rázovitých dřevorubců.
- Diablova nevesta – insc. i knižně 1957, č. Ďáblova nevěsta – 1959, historická komedie situovaná do Trnavy 18. století o soudním procesu s dívkou obviněnou z čarodějnictví.
- Hľadanie v oblakov – insc. 1960, knižně 1961, česky Hledání v oblacích – 1962. Autor zde zesměšňuje maloměšťáctví, pokrytectví a neduhy tehdejší socialistické morálky.

V Bukovčanově tvorbě 60. let se stále více objevuje snaha zúčtovat s minulostí, zobrazit selhání jednotlivce a jeho mravní zodpovědnost za konání v minulosti. Využívá prostředky a postupy divadla absurdity, existencialisticky laděných her a vytváří charaktery psychologicky propracované.

Hlavním tématem následujícího triptychu je problematika ztroskotání lidských ideálů a to, jak se člověk zachová v těžkých životních situacích:

- Pštrosí večierok – insc. 1967, knižně 1968, česky Pštrosí večírek – 1969. Autor zobrazil pomaturitní setkání bývalých spolužáků. Kromě jiného narazili na otázku, jestli chtěli nebo měli možnost pomoci bývalému profesorovi, který byl v minuulosti opakovaně nespravedlně obviněn a vězněn.

- Kým kohút nezaspieva – insc. 1969, knižně 1971, česky Než kohout zazpívá – 1970.Drama o rukojmích, vězněných německými fašisty v době SNP, z nichž má jeden pro záchranu ostatních zemřít.

- Zažeň vlka! – insc. i knižně 1970

V některých hrách ze 70. let navazuje Bukovčan ještě na minulá témata:

- Slučka pre dvoch alebo Domáca šibenica – insc. i knižně 1971, česky Oprátka pro dva aneb Domácí šibenice – 1972, tragická fraška

Další dramata se již vyznačují žánrovou různorodostí:
- Takmer božský omyl – 1971, česky Očitý svědek čili Téměř božský omyl – 1972, sci – fi námět, komedie.
- Luigiho srdce alebo Poprava tupým mečom – insc. 1973, knižně 1974, postavy ve stylu americké buffonády.
- Fatamorgána – insc. 1975, knižně 1978, autor se zamýšlí nad etickými a morálními aspekty vědecko – technického pokroku.

Další dramata:
- Prvý deň karnevalu
- Sneh nad limbou

Scénáře k filmům:
- Medená veža – 1970
- Orlie pierko – 1971
- Stratená dolina – 1976

Mohli by vás také zajímat…