![]() |
básník, spisovatel a překladatel
- Narození:
- 26. 5. 1900 , Biskoupky u Moravského Krumlova
- Úmrtí:
- 6. 4. 1958 ve věku 57 let, Praha †
- Znamení:
- blíženci
- Výška:
- přidej výšku
- Hodnotit:
Vítězslav Nezval byl básník, prozaik, vůdčí představitel avantgardní poezie v první polovině 20. století, poetismu a surrealismu. V roce 1953 byl jmenován národním umělcem Československé republiky, byl držitelem zlaté medaile Světové rady míru. Dětství prožil Nezval v Šarnikovicích, kde jeho otec působil jako učitel. Gymnázium vystudoval v Třebíči, FF UK nedokončil. Krátce byl zaměstnán v Masarykově naučném slovníku pak žil s menšími přestávkami volně jako spisovatel. V letech 1928 – 29 byl Nezval dramaturgem Osvobozeného divadla. V letech 1945 – 51 vedl filmový odbor ministerstva informací. Nezval byl všestranně nadaný, první básně uveřejňoval již za svých studií. V Brně pokračoval pod vlivem J. Mahena, v Praze se přátelil s V. Vančurou, E.F. Burianem, J. Wolkerem aj. Jako člen Devětsilu byl Vítězslav Nezval nejvýznamnějším představitelem poetizmu. Ve třicátých letech založil Surrealistickou skupinu. Po válce se angažoval ve prospěch socialisticky orientované kultury. Ve svých dílech Nezval využívá poznatků ze svých cest, např. do Švýcarska, Francie, Monaka, Itálie, Sovětského svazu aj. Vítězslav Nezval zemřel na zástavu srdce a je pohřben na pražském Vyšehradě. Dílo Vítězslava NezvalaPoezie - Máj – 1922, sbírka milostné a přírodní lyriky - Podivuhodný kouzelník – 1922, lyrickoepická skladba jíž začíná Nezvalova tvorba v duchu poetismu - Pantomima – 1924, je považována za vrchol poetické tvorby, vyznačuje se pestrostí žánrů a výrazným podílem výtvarné složky Během šesti let vydal Nezval řadu poetických sbírek: - Abeceda – 1926 - Menší růžová zahrada – 1926 - Dobrodružství noci a vějíře – 1927 - Nápisy na hroby – 1927 - Akrobat – 1927 - Edison – 1928 - Falešný mariáš – 1925 - Manifesty poetismu – 1928, s K. Teigem - Básně noci – 1930, do této sbírky zařadil Nezval některé skladby z dvacátých let: Smuteční hrana za Otakara Březinu Noci Podivuhodný kouzelník Akrobat Edison Signál času Silvestrovská noc Neznámá ze Seiny V polovině třicátých let se Nezvalova poetika mísí se surrealistickými prvky, prohlubuje se využívání snů a podvědomí. - Skleněný havelok – 1932 - - Pět prstů – 1932 - Zpáteční lístek – 1933 - Sbohem a šáteček – 1934 - Žena v množném čísle – 1936 - Praha s prsty deště – 1936 - Absolutní hrobař – 1937 - 52 hořkých balad věčného studenta Roberta Davida – 1936, dodržuje formu villonské balady a aktuálně reaguje na dobové sociální problémy - Matka Naděje – 1938, vzniká v době autorovy obavy o život těžce nemocné matky Na mnichovské a válečné události reaguje sbírkami: - Historický obraz – 1939 - Pět minut za městem – 1940 Z poválečných sbírek a rozsáhlých lyrickoepických skladeb: - Velký orloj – 1949 - Křídla – 1952 - Chrpy a města – 1955 - Stalin – 1949 - Zpěv míru – 1950 - Z domoviny – 1951 Próza Lyrické postupy prostupují prózou. - Kronika z konce tisíciletí – 1929 - Posedlost – 1930 - Doloe for niente – 1931 - Pan Harat – 1932 - Jako vejce vejci – 1933 - Řetěz štěstí – 1936 - Valérie a týden divů – 1945, tzv. černý román Surrealistické postupy jsou patrny v prózách z cest. - Neviditelná Moskva – 1935 - Ulice Git-le-coeur – 1936 - Pražský chodec – 1938 Pro děti: - Anička skřítek a slaměný klobouk – 1936, vyznačuje se fantastickým dějem Drama: - Depeše na kolečkách – 1926 - Strach – 1930, surrealistické drama Vítězslav Nezval psal poetické scénické básně pro Osvobozené divadlo. Velkého úspěchu se dočkaly Nezvalovy adaptace klasických předloh. - Schovávaná na schodech – 1931, podle P. Calderóna - Manon Lescaut – 1940, podle A.F. Prévosta - Milenci z kiosku – 1932 - Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou – 1956, alegorická výstraha před zánikem civilizace atomovou válkou Vítězslav Nezval rovněž překládal avantgardní poezii, vkládal do ní vlastní básnickou originalitu. Jeho estetické názory obsahuje Moderní poezie – 1938. Monograficky se zabýval osobností umělců ze světa literatury a výtvarného umění, např. J. Čapka, J. Wolkera, A. Slavíčka aj. …zobrazit celý životopis
Životopis
Vítězslav Nezval byl básník, prozaik, vůdčí představitel avantgardní poezie v první polovině 20. století, poetismu a surrealismu. V roce 1953 byl jmenován národním umělcem Československé republiky, byl držitelem zlaté medaile Světové rady míru.
Dětství prožil Nezval v Šarnikovicích, kde jeho otec působil jako učitel. Gymnázium vystudoval v Třebíči, FF UK nedokončil. Krátce byl zaměstnán v Masarykově naučném slovníku pak žil s menšími přestávkami volně jako spisovatel.
V letech 1928 – 29 byl Nezval dramaturgem Osvobozeného divadla. V letech 1945 – 51 vedl filmový odbor ministerstva informací.
Nezval byl všestranně nadaný, první básně uveřejňoval již za svých studií. V Brně pokračoval pod vlivem J. Mahena, v Praze se přátelil s V. Vančurou, E.F. Burianem, J. Wolkerem aj.
Jako člen Devětsilu byl Vítězslav Nezval nejvýznamnějším představitelem poetizmu. Ve třicátých letech založil Surrealistickou skupinu. Po válce se angažoval ve prospěch socialisticky orientované kultury.
Ve svých dílech Nezval využívá poznatků ze svých cest, např. do Švýcarska, Francie, Monaka, Itálie, Sovětského svazu aj.
Vítězslav Nezval zemřel na zástavu srdce a je pohřben na pražském Vyšehradě.
- Máj – 1922, sbírka milostné a přírodní lyriky
- Podivuhodný kouzelník – 1922, lyrickoepická skladba jíž začíná Nezvalova tvorba v duchu poetismu
- Pantomima – 1924, je považována za vrchol poetické tvorby, vyznačuje se pestrostí žánrů a výrazným podílem výtvarné složky
Během šesti let vydal Nezval řadu poetických sbírek:
- Abeceda – 1926
- Menší růžová zahrada – 1926
- Dobrodružství noci a vějíře – 1927
- Nápisy na hroby – 1927
- Akrobat – 1927
- Edison – 1928
- Falešný mariáš – 1925
- Manifesty poetismu – 1928, s K. Teigem
- Básně noci – 1930, do této sbírky zařadil Nezval některé skladby z dvacátých let:
Smuteční hrana za Otakara Březinu
Noci
Podivuhodný kouzelník
Akrobat
Edison
Signál času
Silvestrovská noc
Neznámá ze Seiny
V polovině třicátých let se Nezvalova poetika mísí se surrealistickými prvky, prohlubuje se využívání snů a podvědomí.
- Skleněný havelok – 1932
-
- Pět prstů – 1932
- Zpáteční lístek – 1933
- Sbohem a šáteček – 1934
- Žena v množném čísle – 1936
- Praha s prsty deště – 1936
- Absolutní hrobař – 1937
- 52 hořkých balad věčného studenta Roberta Davida – 1936, dodržuje formu villonské balady a aktuálně reaguje na dobové sociální problémy
- Matka Naděje – 1938, vzniká v době autorovy obavy o život těžce nemocné matky
Na mnichovské a válečné události reaguje sbírkami:
- Historický obraz – 1939
- Pět minut za městem – 1940
Z poválečných sbírek a rozsáhlých lyrickoepických skladeb:
- Velký orloj – 1949
- Křídla – 1952
- Chrpy a města – 1955
- Stalin – 1949
- Zpěv míru – 1950
- Z domoviny – 1951
Próza
Lyrické postupy prostupují prózou.
- Kronika z konce tisíciletí – 1929
- Posedlost – 1930
- Doloe for niente – 1931
- Pan Harat – 1932
- Jako vejce vejci – 1933
- Řetěz štěstí – 1936
- Valérie a týden divů – 1945, tzv. černý román
Surrealistické postupy jsou patrny v prózách z cest.
- Neviditelná Moskva – 1935
- Ulice Git-le-coeur – 1936
- Pražský chodec – 1938
Pro děti:
- Anička skřítek a slaměný klobouk – 1936, vyznačuje se fantastickým dějem
Drama:
- Depeše na kolečkách – 1926
- Strach – 1930, surrealistické drama
Vítězslav Nezval psal poetické scénické básně pro Osvobozené divadlo. Velkého úspěchu se dočkaly Nezvalovy adaptace klasických předloh.
- Schovávaná na schodech – 1931, podle P. Calderóna
- Manon Lescaut – 1940, podle A.F. Prévosta
- Milenci z kiosku – 1932
- Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou – 1956, alegorická výstraha před zánikem civilizace atomovou válkou
Vítězslav Nezval rovněž překládal avantgardní poezii, vkládal do ní vlastní básnickou originalitu.
Jeho estetické názory obsahuje Moderní poezie – 1938. Monograficky se zabýval osobností umělců ze světa literatury a výtvarného umění, např. J. Čapka, J. Wolkera, A. Slavíčka aj.
Vítězslav Nezval v našich článcích
-
Tajemná Toyen: Královna české avantgardy, která na svých dílech nikdy nezbohatla
3. 6. 2018 20:15 Záhadné jméno Toyen ukrývá první dámu české meziválečné avantgardy, oceňovanou u nás i v zahraničí. Za její díla dnes platí zájemci horentní sumy. Malířka přitom žila dlouhé roky v levném pařížském hotelu a ze svých děl nikdy nezbohatla.… více
-
Ženy úsvitu stříbrného plátna: Proč upadly v zapomnění?
10. 3. 2018 20:16 Byly odvážné, kreativní a na svou dobu tuze moderní. První ženy za kamerou se prosadily v odvětví ovládaném muži a držely s nimi krok, v současnosti jsou však na pokraji zapomnění. A některé už přes něj téměř přepadly. Některé se znovuobjevení dočkaly až po letech, osudy jiných stále halí tajemství. … více
-
Neslyšící Beethoven mohl komponovat díky udělátku na klavíru
Tiscali, 10. 9. 2021 Tisíc hluchých lidí bloudí beze jména a jen v jednom z nich jsme našli Beethovena, píše Vítězslav Nezval v básni Edison . Ale jak mohl slavný skladatel komponovat, když neslyšel? … více
-
Prezident Zeman: Jak říká básník Vítězslav Nezval v Manon Lescaut, děj se osude...
Parlamentnílisty.cz, 25. 2. 2016 Projev prezidenta republiky při setkání se zastupiteli Libereckého kraje … více
-
Recenze: Špinarova Manon Lescaut se v Národním divadle chytila do pasti Nezvalových veršů
Bleskově, 15. 2. 2016 Po filozofické alegorii Ze života hmyzu bratří Čapků a Shakespearově Othellovi sáhl umělecký ředitel činohry Národního divadla Daniel Špinar po další klasické látce, tentokrát velkém milostném příběhu Vítězslava Nezvala Manon Lescaut. … více
Poslední komentáře – Vítězslav Nezval
| vstup do diskuze (celkem 0 příspěvků)