zavřít
František Gellner

básník, malíř, žurnalista

Narození:
19. 6. 1881 , Mladá Boleslav
Úmrtí:
13. 9. 1914  ve věku 33 let,  Halíčská fronta - nezvěstný  †
Znamení:
blíženci  
Výška:
přidej výšku
Hodnotit:
Líbí Nelíbí

71 se líbí, 10 se nelíbí

ODEBÍRAT NOVINKY O TÉTO OSOBNOSTI

František Gellner byl básník, malíř a žurnalista. František Gellner pocházel z rodiny nezámožného židovského obchodníka. Po studiu na gymnáziu v Mladé Boleslavi, kde František Gellner začal publikovat své první verše, odešel na vídeňskou techniku a poté na báňskou akademii v Příbrami. V té době začíná František Gellner přispívat do Nového kultu. Hlásí se k české předválečné bohémě a úzce se přitom stýká s českými anarchistickými básníky soustředěnými kolem S. K. Neumanna. Jeho přáteli se stávají F. Šrámek, K. Toman, J. Mach, L. Freimuth. Po povinné roční vojenské službě působil v Mnichově a v letech 1905 - 1908 v Paříži, kde studoval malířství. Dva roky studoval na akademii v Drážďanech a opět se vrátil zpět do Paříže. V Paříži se František Gellner stýká se svými přáteli, českými básníky - K. Tomanem, M. Majerovou a H. Malířovou. V roce 1911 nastoupil František Gellner jako redaktor v Lidových novinách v Brně, kde působil až do začátku 1. světové války. František Gellner se aktivně účastnil i politického života jako jednatel Občanského klubu lidové strany pokrokové. Po vypuknutí 1. světové války rukuje František Gellner v srpnu roku 1914 v Mladé Boleslavi do rakousko-uherské armády. Je odvelen na haličskou frontu, kde je pak 13. září téhož roku prohlášen za nezvěstného. Kde a kdy přesně František Gellner zemřel, nebylo nikdy zjištěno. Dílo Františka Gellnera: František Gellner, spolupracovník Moderní revue a Nového kultu, byl básníkem "anarchistických snů a rozvráceného sexu". Psal básně, povídky, fejetony, drama i román, překládal a kreslil. Za svého pobytu ve Francii přispíval do řady časopisů svými kresbami a karikaturami. Vysoce byly hodnoceny i některé jeho olejomalby. František Gellner ilustroval Havlíčkovu knihu Křest sv. Vladimíra. Gellnerovy karikatury jsou charakterizovány jako "havlíčkovsky dravé a útočné". Gellner ve svých básních často přiblížuje rytmus lidovému popěvku. Používá banální rýmy, nepoetická slova, častá je u něho i nemetaforičnost. Píše poezii velice přímou s minimem složitých obrazů. Gellnerovy verše jsou prosté, mají pravidelný verš i rým a blíži se prozaickému sdělení. Jsou napsány formou popěvku nebo písně. Gellner ve své básnické tvorbě hojně využíval dobových forem lidové zábavy - kuplety a šansony. Jeho dílo bylo výrazně ovlivněno anarchismem. Po nás ať příjde potopa - 1901, básnická sbírka. Gellnerova poezie je již od samého počátku nesena silnou protispolečenskou revoltou, která se rodí z konfliktu mezi autorovou dychtivou a neutuchající touhou po lásce, upřímnosti i sociální spravedlnosti na straně jedné a malostí doby, pokrytectvím a maloměšťáctvím na straně druhé. Gellnerova revolta nabývá často ironické či cynické podoby. Radosti života - 1903, román ve verších, hloubka životního zklamání, skepse a ironie, gesto vzdoru, ale i rezignace na život. Vystupuje zde do popředí scenérie nočních ulic, pivnic a kaváren spolu s šantánem a jeho písněmi, s melodikou kupletů a šansonů. Cesta do hor a jiné povídky - 1914, povídky ze židovského prostředí Nové verše - posmrtně 1919, autor zde dospěl k pochopení teskné krásy života. Tragédie lidského života se v této sbírce promítá do šedivé věcnosti a drobných banalit. Don Juan - posmrtně 1924, román ve verších. Svoji životní filozofii, svůj protest vůči světu vyslovuje v této rozsáhlé veršované skladbě. Některé básně Františka Gellnera byly zhudebněny. Jaromír Nohavica - Radosti života Punk-rocková skupina Visací zámek - Všichni mi lhali - Perspektiva - Buď matko Boží pomocna Punková skupina Malomocnost prázdnoty - Nečekám nic od reforem (část cyklu Radosti života). Pepa Nos - To je teď celá moudrost moje - Všichni mi lhali - Perspektiva …zobrazit celý životopis

Upravit životopis

Životopis

František Gellner byl básník, malíř a žurnalista.

František Gellner pocházel z rodiny nezámožného židovského obchodníka. Po studiu na gymnáziu v Mladé Boleslavi, kde František Gellner začal publikovat své první verše, odešel na vídeňskou techniku a poté na báňskou akademii v Příbrami. V té době začíná František Gellner přispívat do Nového kultu. Hlásí se k české předválečné bohémě a úzce se přitom stýká s českými anarchistickými básníky soustředěnými kolem S. K. Neumanna. Jeho přáteli se stávají F. Šrámek, K. Toman, J. Mach, L. Freimuth.

Po povinné roční vojenské službě působil v Mnichově a v letech 1905 - 1908 v Paříži, kde studoval malířství. Dva roky studoval na akademii v Drážďanech a opět se vrátil zpět do Paříže. V Paříži se František Gellner stýká se svými přáteli, českými básníky - K. Tomanem, M. Majerovou a H. Malířovou.

V roce 1911 nastoupil František Gellner jako redaktor v Lidových novinách v Brně, kde působil až do začátku 1. světové války. František Gellner se aktivně účastnil i politického života jako jednatel Občanského klubu lidové strany pokrokové.

Po vypuknutí 1. světové války rukuje František Gellner v srpnu roku 1914 v Mladé Boleslavi do rakousko-uherské armády. Je odvelen na haličskou frontu, kde je pak 13. září téhož roku prohlášen za nezvěstného. Kde a kdy přesně František Gellner zemřel, nebylo nikdy zjištěno.

Dílo Františka Gellnera:

František Gellner, spolupracovník Moderní revue a Nového kultu, byl básníkem "anarchistických snů a rozvráceného sexu". Psal básně, povídky, fejetony, drama i román, překládal a kreslil. Za svého pobytu ve Francii přispíval do řady časopisů svými kresbami a karikaturami. Vysoce byly hodnoceny i některé jeho olejomalby. František Gellner ilustroval Havlíčkovu knihu Křest sv. Vladimíra. Gellnerovy karikatury jsou charakterizovány jako "havlíčkovsky dravé a útočné".

Gellner ve svých básních často přiblížuje rytmus lidovému popěvku. Používá banální rýmy, nepoetická slova, častá je u něho i nemetaforičnost. Píše poezii velice přímou s minimem složitých obrazů. Gellnerovy verše jsou prosté, mají pravidelný verš i rým a blíži se prozaickému sdělení. Jsou napsány formou popěvku nebo písně. Gellner ve své básnické tvorbě hojně využíval dobových forem lidové zábavy - kuplety a šansony. Jeho dílo bylo výrazně ovlivněno anarchismem.

Po nás ať příjde potopa - 1901, básnická sbírka. Gellnerova poezie je již od samého počátku nesena silnou protispolečenskou revoltou, která se rodí z konfliktu mezi autorovou dychtivou a neutuchající touhou po lásce, upřímnosti i sociální spravedlnosti na straně jedné a malostí doby, pokrytectvím a maloměšťáctvím na straně druhé. Gellnerova revolta nabývá často ironické či cynické podoby.

Radosti života - 1903, román ve verších, hloubka životního zklamání, skepse a ironie, gesto vzdoru, ale i rezignace na život. Vystupuje zde do popředí scenérie nočních ulic, pivnic a kaváren spolu s šantánem a jeho písněmi, s melodikou kupletů a šansonů.

Cesta do hor a jiné povídky - 1914, povídky ze židovského prostředí

Nové verše - posmrtně 1919, autor zde dospěl k pochopení teskné krásy života. Tragédie lidského života se v této sbírce promítá do šedivé věcnosti a drobných banalit.

Don Juan - posmrtně 1924, román ve verších. Svoji životní filozofii, svůj protest vůči světu vyslovuje v této rozsáhlé veršované skladbě.

Některé básně Františka Gellnera byly zhudebněny.
Jaromír Nohavica - Radosti života
Punk-rocková skupina Visací zámek - Všichni mi lhali
- Perspektiva
- Buď matko Boží pomocna
Punková skupina Malomocnost prázdnoty - Nečekám nic od reforem (část cyklu Radosti života). Pepa Nos - To je teď celá moudrost moje
- Všichni mi lhali
- Perspektiva

František Gellner v našich článcích

  • Rada pro sociální demokraty: Vidět si dál než na špičku nosu

    Rada pro sociální demokraty: Vidět si dál než na špičku nosu

    10. 7. 2019 21:24 Na sporu a třenicích kolem výměny ministra kultury se ukazuje, jak snadno se představitelé ČSSD nechají strhnout aktuálními konflikty a problémy, a přitom jim chybí jasná strategie, jak postupovat. Jejich úvahy by se měly točit nejen kolem toho, co je dnes a tady, ale co bude po krajských, případně po předčasných volbách do sněmovny.… více

  • Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 252. díl. Občanská povinnost

    Parlamentnílisty.cz, 6. 8. 2022 „Nechci se vyvyšovat, ale průkopníci nových směrů uznají, že já to byl, jenž zavedl do českého básnictví moderní vymoženosti jako pivo, viržinka atd.“ Těmito příznačnými ironickými slovy sám sebe zhodnotil jeden z nejpodivuhodnějších zjevů české literatury minulého století, básník, výtvarník, prozaik, novinář, dramatik a v tom všem vždy trochu provokatér a bohém František Gellner (1881 – 1914; byl prohlášen za nezvěstného kdesi na frontě v Haliči). … více

  • František Černý ze skupiny Čechomor: Poezie může začít lidi měnit

    Novinky, 10. 11. 2020 Sérii alb Nadechnutí ještě nepokryla ani symbolická vrstva prachu a Čechomor je tu s další deskou. Jmenuje se Radosti života a k lidovým písním v jeho typických úpravách připojili členové kapely zhudebněnou báseň Františka Gellnera Napsala mi psaní. Zpěvák a kytarista František Černý přiblížil, co stálo za takto pojatou nahrávkou. … více

  • Vladimír Mišík: V písních ve středním a pomalém tempu texty vyniknou

    Novinky, 14. 4. 2014 Před pár dny vyšla kompilace písniček Vladimíra Mišíka Královský večer, balady 1972–2010. Je na ní zhudebnění básnického odkazu Františka Gellnera, Václava Hraběte, Josefa Kainara, Jiřího Suchého nebo Jiřího Dědečka. Zčásti jsou to Mišíkovy největší hity, značný podíl připadá písním doplňujícím sestavu do promyšleného celku. … více