Edward Albee

scénárista, dramatik

Věk:
88
Narození:
12. 3. 1928 , Washington, USA
Znamení:
ryby   |  aktuální horoskop
Výška:
přidej výšku
Další údaje:
zobrazit barvu vlasů, postavu, národnost, rasu,
Váha:
přidej váhu
Barva očí:
přidej barvu očí
Barva vlasů:
šedivá/bílá
Postava:
normální
Národnost:
americká
Rasa:
běloch
Náboženství:
přidej náboženství
Velikost bot:
přidej velikost bot
Velikost oblečení:
přidej velikost oblečení
Hodnotit:
Líbí Nelíbí

1 se líbí, 0 se nelíbí

Edward Albee je americký dramatik a scenárista. Bývá řazen k absurdnímu dramatu, i když sám sebe řadí mezi realistické autory. Edward Albee své biologické rodiče nepoznal. Brzy po narození byl adoptován rodinou divadelního podnikatele Reeda Albeeho. Po neshodách s nevlastní matkou odešel v osmnácti letech z domova. Studium na Kolumbijské univerzitě nedokončil. Literárně začal tvořit již v době školní docházky. Edward Albee vystřídal řadu zaměstnání, byl např. textařem v rozhlase, novinářem, rozhlasovým moderátorem, ředitelem divadla. Od roku 1959 se věnuje literární činnosti ve svobodném povolání. Dílo Edwarda Albeeho: Albeeho hry jsou většinou kombinací absurdního a tradičního dramatu jednoty času, místa a děje a psychoanalytických postupů. Absurditu situací vyjadřuje i jazykově - vulgarismy, fráze. V krátkých,často jednoaktových hrách zobrazuje člověka v krizových situacích samoty nebo přetvářky.Jeho hry vycházejí často z reálné skutečnosti. Zprvu nacházel větší ocenění v cizině než u nedůtklivějších Američanů. Stalo se v ZOO - 1959, první úspěšná hra - aktovka o vyšinutém hrdinovi, který nastrojil vlastní smrt. Hra měla světovou premiéru v Berlíně. Smrt Bessie Smithové - 1960, hra napsaná podle skutečné události. Lhostejný postoj bílých lékařů ke smrtelnému poranění černošské zpěvačky. Světová premiéra hry se konala opět v Berlíně. Balada o smutné kavárně - 1963, dramatizace novely Carson Mc Cullersové. Pískoviště - 1959, krátká hra o generačních problémech. Ukazuje krutý postoj rodiny k přestárlé babičce. Americký sen - 1961, hra o měšťácké rodině, ve které rodiče utýrají adoptovaného syna, protože nevyhovuje jejich představám o dokonalém americkém jinochovi. Kdo se bojí Virginie Woolfové? - 1962, v Čechách pod titulem Kdopak by se Kafky bál. Pravděpodobně nejúspěšnější autorova celovečerní hra, v níž neexistující, vymyšlený syn je nejen pojítkem bezdětných manželů, ale i zdrojem jejich vzájemného ponižování a týrání, je symbolem životní přetvářky a sebeklamu. Edwarda Albeeho zajímají: témata mezilidského kontaktu a důsledky ztráty vzájemné komunikace: Křehká rovnováha - 1966 témata smrti a umírání: Maličká Alenka - 1965 Je po všem - 1971 Tři ženy - 1991 vývoje a evoluce: Pobřeží - 1976 Na základě bohatých výtěžků z mezinárodních inscenací pronajal Albee divadlo na podporu mladých dramatiků. V něm se v letech 1963 - 69 šest měsíců v roce konala týdně nastudovaná premiéra s 5 - 6 reprízami hry některého mladého autora. Edward Albee se řadí mezi světově uznávané dramatiky. Vedle vlastní tvorby (přes 20 her) dramaticky adaptoval i díla jiných autorů. Za své dílo získal Edward Albee řadu ocenění, např. třikrát Pulitzerovu cenu - Křehká rovnováha, Pobřeží, Tři ženy. …zobrazit celý životopis

Upravit životopis

Životopis

Edward Albee je americký dramatik a scenárista. Bývá řazen k absurdnímu dramatu, i když sám sebe řadí mezi realistické autory.

Edward Albee své biologické rodiče nepoznal. Brzy po narození byl adoptován rodinou divadelního podnikatele Reeda Albeeho. Po neshodách s nevlastní matkou odešel v osmnácti letech z domova. Studium na Kolumbijské univerzitě nedokončil. Literárně začal tvořit již v době školní docházky.

Edward Albee vystřídal řadu zaměstnání, byl např. textařem v rozhlase, novinářem, rozhlasovým moderátorem, ředitelem divadla. Od roku 1959 se věnuje literární činnosti ve svobodném povolání.

Dílo Edwarda Albeeho:

Albeeho hry jsou většinou kombinací absurdního a tradičního dramatu jednoty času, místa a děje a psychoanalytických postupů. Absurditu situací vyjadřuje i jazykově - vulgarismy, fráze. V krátkých,často jednoaktových hrách zobrazuje člověka v krizových situacích samoty nebo přetvářky.Jeho hry vycházejí často z reálné skutečnosti. Zprvu nacházel větší ocenění v cizině než u nedůtklivějších Američanů.

Stalo se v ZOO - 1959, první úspěšná hra - aktovka o vyšinutém hrdinovi, který nastrojil vlastní smrt. Hra měla světovou premiéru v Berlíně.

Smrt Bessie Smithové - 1960, hra napsaná podle skutečné události. Lhostejný postoj bílých lékařů ke smrtelnému poranění černošské zpěvačky. Světová premiéra hry se konala opět v Berlíně.

Balada o smutné kavárně - 1963, dramatizace novely Carson Mc Cullersové.

Pískoviště - 1959, krátká hra o generačních problémech. Ukazuje krutý postoj rodiny k přestárlé babičce.

Americký sen - 1961, hra o měšťácké rodině, ve které rodiče utýrají adoptovaného syna, protože nevyhovuje jejich představám o dokonalém americkém jinochovi.

Kdo se bojí Virginie Woolfové? - 1962, v Čechách pod titulem Kdopak by se Kafky bál.
Pravděpodobně nejúspěšnější autorova celovečerní hra, v níž neexistující, vymyšlený syn je nejen pojítkem bezdětných manželů, ale i zdrojem jejich vzájemného ponižování a týrání, je symbolem životní přetvářky a sebeklamu.

Edwarda Albeeho zajímají:
témata mezilidského kontaktu a důsledky ztráty vzájemné komunikace:
Křehká rovnováha - 1966

témata smrti a umírání:
Maličká Alenka - 1965
Je po všem - 1971
Tři ženy - 1991

vývoje a evoluce:
Pobřeží - 1976

Na základě bohatých výtěžků z mezinárodních inscenací pronajal Albee divadlo na podporu mladých dramatiků. V něm se v letech 1963 - 69 šest měsíců v roce konala týdně nastudovaná premiéra s 5 - 6 reprízami hry některého mladého autora.

Edward Albee se řadí mezi světově uznávané dramatiky. Vedle vlastní tvorby (přes 20 her) dramaticky adaptoval i díla jiných autorů.

Za své dílo získal Edward Albee řadu ocenění, např. třikrát Pulitzerovu cenu - Křehká rovnováha, Pobřeží, Tři ženy.

Edward Albee v Magazínu Osobnosti

  • Petr Svojtka připravuje v Divadle Rokoko hlubokou sondu do partnerských vztahů

    Parlamentnílisty.cz, 26. 2. 2014 Veronika Gajerová, Aleš Procházka, Veronika Kubařová a Viktor Dvořák se v pondělí 24. února sešli v Divadle Rokoko na první kostýmové zkoušce inscenace Kdo se bojí Virginie Woolfové? v režii Petra Svojtky. Slavné komorní drama Edwarda Albeeho plné překvapivých zvratů i absurdních krutých her je hlubokou sondou do partnerských vztahů. Premiéry proběhnou 15. a 17. března. … více

Mohli by vás také zajímat…