zavřít
Rudolf Fabry

básník, publicista

Narození:
8. 2. 1915 , Budmerice, Slovensko
Úmrtí:
11. 2. 1982  ve věku 67 let,  Bratislava  †
Znamení:
vodnář  
Výška:
přidej výšku
Váha:
přidej váhu
Barva očí:
přidej barvu očí
Barva vlasů:
přidej barvu vlasů
Postava:
přidej postavu
Národnost:
přidej národnost
Rasa:
přidej rasu
Náboženství:
přidej náboženství
Velikost bot:
přidej velikost bot
Velikost oblečení:
přidej velikost oblečení
Hodnotit:
Líbí Nelíbí

1 se líbí, 0 se nelíbí

ODEBÍRAT NOVINKY O TÉTO OSOBNOSTI

Rudolf Fabry byl slovenský básník a publicista, iniciátor a přední osobnost nadrealismu. Rudolf Fabry vystudoval gymnázium v Trnavě a poté kreslení a zeměpis na Českém vysokém učení technickém v Praze. Do roku 1946 pracoval Rudolf Fabry jako úředník v Bratislavě, od roku 1947 působil jako novinář, přispíval do různých novin např. Práce, v letech 1966 – 68 pracovník Slovenského ústředí knižní kultury, později šéfredaktor týdeníku Expres Výtvarného života. V časopisech Svojeť a Postup uveřejnil své rané básně. Dílo Rudolfa Fabryho: Na literární orientaci Rudolfa Farryho měl zásadní vliv pobyt v Praze, kde se seznámil s českým surrealismem. Uťaté ruky – 1935, prvotina. Všeobecně se pokládá za signál nástupu surrealismu ve slovenské literatuře – nadrealismu. Prológ – název úvodního oddílu ve sbírce ve vázaných rýmovaných básních. Autor zde nabízí provokativní netradiční a negavistické obrazy, což platí i o části Básně, v níž jsou texty psané volným veršem. Vodné hodiny hodiny piesočné – 1938, sbírka. V ní použil autor plně surrealistické, tzv. automatické psaní v pásmových básních a dvou krátkých prozaických textech. Ja je niekto iný – 1946, česky Já je někdo jiný – 1971. Cyklická skladba v níž dominuje střetnutí s „ďáblem metafory“ Fénem. Ukazuje i na tíživou situaci člověka v období fašismu a 2. světové války, v jejíž době tato skladba vznikala. Další sbírky: Kytice tomuto životu – 1953, sbírka občanské lyriky. Pozvanie do nebes – Poéma o kosmonautech – 1972 Každý sa raz vráti – 1964 Nad hviezdami smrti vánok – 1969 Na štít ruža krváca – 1977 Skala nekamenná bralo neskalnaté – 1973, věnováno památce romantického básníka Janko Krále. Fabry sám dílo ilustroval. Metamorfózy metafor – 1978, autor vytvořil k vlastním surrealistickým kolážím texty na společensky aktuální témata. Jako grafik Fabry tvořil obálky knih i jiných autorů. V 50. letech psal i rozhlasové hry. Aktivně se podílel na vzniku řady obrazovo – výtvarných publikací. Takým zvony nezvonia – 1978, sbírka povídek. Farry napsal i několik cestopisných reportážních knih. Přeložil poému chilského básníka Pabla Nerudy: Kiež prebudí sa drevorubač – 1951 Další díla: Kresby z malej dlane a kresby na ne – 1950, poezie pro děti Knihy reportáží: Salam alejkum – Rozprávanie o starom a novom Egyptě – 1958 Perom chvál, perom pál – 1956 Stará dobrá loď – 1962 Stretnutie pod sakurami – Reportáže z Expo 70 a z Japonska – 1971 Tak chutí svet – 1978 Rozhlasové hry: Ranní učitelia – 1972 Deň bryndzových halušiek – 1973 Po svoju mrtvolu do Indie – 1974 Výběr z poezie: Odvíjanie času – 1971 V štyroch krajinách ticha – 1973 Piesne po sne – 1980 …zobrazit celý životopis

Upravit životopis

Životopis

Rudolf Fabry byl slovenský básník a publicista, iniciátor a přední osobnost nadrealismu.

Rudolf Fabry vystudoval gymnázium v Trnavě a poté kreslení a zeměpis na Českém vysokém učení technickém v Praze.

Do roku 1946 pracoval Rudolf Fabry jako úředník v Bratislavě, od roku 1947 působil jako novinář, přispíval do různých novin např. Práce, v letech 1966 – 68 pracovník Slovenského ústředí knižní kultury, později šéfredaktor týdeníku Expres Výtvarného života. V časopisech Svojeť a Postup uveřejnil své rané básně.

Dílo Rudolfa Fabryho:

Na literární orientaci Rudolfa Farryho měl zásadní vliv pobyt v Praze, kde se seznámil s českým surrealismem.

Uťaté ruky – 1935, prvotina. Všeobecně se pokládá za signál nástupu surrealismu ve slovenské literatuře – nadrealismu.

Prológ – název úvodního oddílu ve sbírce ve vázaných rýmovaných básních. Autor zde nabízí provokativní netradiční a negavistické obrazy, což platí i o části Básně, v níž jsou texty psané volným veršem.

Vodné hodiny hodiny piesočné – 1938, sbírka. V ní použil autor plně surrealistické, tzv. automatické psaní v pásmových básních a dvou krátkých prozaických textech.

Ja je niekto iný – 1946, česky Já je někdo jiný – 1971. Cyklická skladba v níž dominuje střetnutí s „ďáblem metafory“ Fénem. Ukazuje i na tíživou situaci člověka v období fašismu a 2. světové války, v jejíž době tato skladba vznikala.

Další sbírky:
Kytice tomuto životu – 1953, sbírka občanské lyriky.
Pozvanie do nebes – Poéma o kosmonautech – 1972
Každý sa raz vráti – 1964
Nad hviezdami smrti vánok – 1969
Na štít ruža krváca – 1977
Skala nekamenná bralo neskalnaté – 1973, věnováno památce romantického básníka Janko Krále. Fabry sám dílo ilustroval.

Metamorfózy metafor – 1978, autor vytvořil k vlastním surrealistickým kolážím texty na společensky aktuální témata.

Jako grafik Fabry tvořil obálky knih i jiných autorů. V 50. letech psal i rozhlasové hry.
Aktivně se podílel na vzniku řady obrazovo – výtvarných publikací.

Takým zvony nezvonia – 1978, sbírka povídek.
Farry napsal i několik cestopisných reportážních knih.
Přeložil poému chilského básníka Pabla Nerudy:
Kiež prebudí sa drevorubač – 1951

Další díla:
Kresby z malej dlane a kresby na ne – 1950, poezie pro děti

Knihy reportáží:
Salam alejkum – Rozprávanie o starom a novom Egyptě – 1958
Perom chvál, perom pál – 1956
Stará dobrá loď – 1962
Stretnutie pod sakurami – Reportáže z Expo 70 a z Japonska – 1971
Tak chutí svet – 1978

Rozhlasové hry:
Ranní učitelia – 1972
Deň bryndzových halušiek – 1973
Po svoju mrtvolu do Indie – 1974

Výběr z poezie:
Odvíjanie času – 1971
V štyroch krajinách ticha – 1973
Piesne po sne – 1980