zavřít
LeRoi Jones

dramatik, básník, prozaik

Věk:
82
Narození:
7. 10. 1934 , Newark, New Jersey, USA
Znamení:
váhy   |  aktuální horoskop
Výška:
přidej výšku
Váha:
přidej váhu
Barva očí:
přidej barvu očí
Barva vlasů:
přidej barvu vlasů
Postava:
přidej postavu
Národnost:
přidej národnost
Rasa:
přidej rasu
Náboženství:
přidej náboženství
Velikost bot:
přidej velikost bot
Velikost oblečení:
přidej velikost oblečení
Hodnotit:
Líbí Nelíbí

0 se líbí, 0 se nelíbí

ODEBÍRAT NOVINKY O TÉTO OSOBNOSTI

LeRoi Jones byl všestranným černošským literátem, kulturním mluvčím a propagandistou. LeRoi Jones pochází ze středostavovské rodiny. Studoval na Rutgesově a později na Howardově univerzitě ve Washingtonu. Po studiích sloužil v americkém letectvu. Po tříleté vojenské službě vystudoval také Columbijskou univerzitu, kam byl pozván přednášet. Koncem 50. let 20. století se LeRoi Jones přestěhoval do newyorské čtvrti Greenwich Village. Zde se se svojí první ženou, běloškou židovského původu, přidali k hnutí beatníků. V roce 1958 založil časopis Yugen. V roce 1964 získal LeRoi Jones za hru Černé bludiště nezávislou cenu Obie udělovanou listem Village Voice. V roce 1965, po smrti Malcolma X, se stal černošským nacionalistou. Odstěhoval se nejdříve do Harlemu, později se vrátil do Newarku, kde se svojí druhou ženou, básnířkou Aminou, žije dodnes. V současné době se Le Roi Jones nazývá marxistou-leninistou třetího světa. To je myšlenková fráze, k níž se propracoval asi v polovině 70. let 20. století. Nyní se Le Roi Jones pod svá díla podepisuje jménem Amiri Baraka. Dílo LeRoi Jonese: LeRoi Jones sympatizoval s beatniky a svá první díla psal ve stylu beatnické školy. Le Roi Jones se zabývá hlavně poezií. Také jeho tvorba dramatická a divadelní tvoří jeho vělkou část literární činnosti. Do češtiny byly přeloženy pouze autorovy ukázky. Pro výbor Horoskop orloje: Čtrnáct amerických básníků přeložil Jonesovy ranější verše Jan Zábrana. Poezie: Sbírky básní: Preface to a Twenty Volume Sulcide Note (Předmluva k dvacetisvazkovému ohlášení sebevraždy) – 1961 The Dead Lecturer (Mrtvý profesor) – 1964 Próza: The Moderns (Modernisté) – 1964, antologie moderní americké prózy The Systém of Dante´s Hell (Systém Dantova pekla) – 1965. V expresionistických a surrealistických pasážích autor líčí Ameriku jako černochovo peklo. Vychází tu často z autentických zážitků. Tales (Vyprávění) – 1967, sbírka kratších próz. Knihy o černé hudbě: Blues People – 1963 Black Music – 1967 Home (Domů) – 1966, svazek o autorově politicko – kulturních názorech od roku 1960, kdy navštívil Kubu až k zavraždění Malcolma. Důkazem názorového vývoje autora jsou knihy: Black Value Systém (Systém černošských hodnot) – 1970 Raise Race Rays Raze: Essays Since 1965 (Pozvedni se raso, Eseje od 1965) – 1971 In Our Terribleness (V té naší hrůze) – 1970, publikace Jonesových poetických textů k newarským fotografiím B. Abernathyho. Dramatická tvorba: V roce 1964 založil Jones v Harlemu divadlo Black Arts Repertory Theatre a obrátil svou pozornost k dramatické tvorbě. V ní vyjádřil svůj černošský nacionalismus a nenávist k bílým. The baptism ( Křest) The Toilet (Záchodek) – hry vydané v roce 1967, napsané již dříve v beatnickém duchu, útočí na sociální, sexuální a náboženské pokrytectví v americké společnosti. Dutchman (Holanďan) The Slave (Otrok) – 1964, přímé střetnutí mezi rasami. Slave Ship (Loď s otroky) – 1967, nová interpretace černošské historie v Americe. Four Black Revolutionary Plays (Čtyři revoluční černošské hry) – 1969, obsahují: Experimental Death Unit 1 (Experimentální jednotka smrti č. 1) Great Goodness of Life (Velká dobrota života) Madheart (Šílené srdce) – dvě černošské morality A Black Mass (Černá mše) – náboženská alegorie, která je projevem autorových svazků s hnutím Černých muslimů. Další díla: Hry: Jello – 1965 Arm Yourself or Harm Yourself (Ozbroj se, nebo si ublížíš) – 1967 Police (Policie) – 1968 The Death of Malcolm X (Smrt Malcolma X) – 1969 The Motion of History (Pohyb dějin) – 1978 Uspořádal antologie: Black Fire (Černý oheň) – 1968 Congress of African Peoples, Atlanta (Kongres afrických národů v Atlantě) – 1970 …zobrazit celý životopis

Upravit životopis

Životopis

LeRoi Jones byl všestranným černošským literátem, kulturním mluvčím a propagandistou.

LeRoi Jones pochází ze středostavovské rodiny. Studoval na Rutgesově a později na Howardově univerzitě ve Washingtonu. Po studiích sloužil v americkém letectvu. Po tříleté vojenské službě vystudoval také Columbijskou univerzitu, kam byl pozván přednášet.

Koncem 50. let 20. století se LeRoi Jones přestěhoval do newyorské čtvrti Greenwich Village. Zde se se svojí první ženou, běloškou židovského původu, přidali k hnutí beatníků. V roce 1958 založil časopis Yugen. V roce 1964 získal LeRoi Jones za hru Černé bludiště nezávislou cenu Obie udělovanou listem Village Voice. V roce 1965, po smrti Malcolma X, se stal černošským nacionalistou. Odstěhoval se nejdříve do Harlemu, později se vrátil do Newarku, kde se svojí druhou ženou, básnířkou Aminou, žije dodnes.

V současné době se Le Roi Jones nazývá marxistou-leninistou třetího světa. To je myšlenková fráze, k níž se propracoval asi v polovině 70. let 20. století.

Nyní se Le Roi Jones pod svá díla podepisuje jménem Amiri Baraka.

Dílo LeRoi Jonese:

LeRoi Jones sympatizoval s beatniky a svá první díla psal ve stylu beatnické školy.

Le Roi Jones se zabývá hlavně poezií. Také jeho tvorba dramatická a divadelní tvoří jeho vělkou část literární činnosti.

Do češtiny byly přeloženy pouze autorovy ukázky. Pro výbor Horoskop orloje: Čtrnáct amerických básníků přeložil Jonesovy ranější verše Jan Zábrana.

Poezie:
Sbírky básní:

Preface to a Twenty Volume Sulcide Note (Předmluva k dvacetisvazkovému ohlášení sebevraždy) – 1961

The Dead Lecturer (Mrtvý profesor) – 1964

Próza:
The Moderns (Modernisté) – 1964, antologie moderní americké prózy

The Systém of Dante´s Hell (Systém Dantova pekla) – 1965. V expresionistických a surrealistických pasážích autor líčí Ameriku jako černochovo peklo. Vychází tu často z autentických zážitků.

Tales (Vyprávění) – 1967, sbírka kratších próz.

Knihy o černé hudbě:
Blues People – 1963
Black Music – 1967

Home (Domů) – 1966, svazek o autorově politicko – kulturních názorech od roku 1960, kdy navštívil Kubu až k zavraždění Malcolma.

Důkazem názorového vývoje autora jsou knihy:
Black Value Systém (Systém černošských hodnot) – 1970
Raise Race Rays Raze: Essays Since 1965 (Pozvedni se raso, Eseje od 1965) – 1971

In Our Terribleness (V té naší hrůze) – 1970, publikace Jonesových poetických textů k newarským fotografiím B. Abernathyho.

Dramatická tvorba:
V roce 1964 založil Jones v Harlemu divadlo Black Arts Repertory Theatre a obrátil svou pozornost k dramatické tvorbě. V ní vyjádřil svůj černošský nacionalismus a nenávist k bílým.

The baptism ( Křest)

The Toilet (Záchodek) – hry vydané v roce 1967, napsané již dříve v beatnickém duchu, útočí na sociální, sexuální a náboženské pokrytectví v americké společnosti.

Dutchman (Holanďan)
The Slave (Otrok) – 1964, přímé střetnutí mezi rasami.

Slave Ship (Loď s otroky) – 1967, nová interpretace černošské historie v Americe.

Four Black Revolutionary Plays (Čtyři revoluční černošské hry) – 1969, obsahují:

Experimental Death Unit 1 (Experimentální jednotka smrti č. 1)
Great Goodness of Life (Velká dobrota života)
Madheart (Šílené srdce) – dvě černošské morality

A Black Mass (Černá mše) – náboženská alegorie, která je projevem autorových svazků s hnutím Černých muslimů.

Další díla:
Hry:

Jello – 1965
Arm Yourself or Harm Yourself (Ozbroj se, nebo si ublížíš) – 1967
Police (Policie) – 1968
The Death of Malcolm X (Smrt Malcolma X) – 1969
The Motion of History (Pohyb dějin) – 1978

Uspořádal antologie:
Black Fire (Černý oheň) – 1968
Congress of African Peoples, Atlanta (Kongres afrických národů v Atlantě) – 1970